Dzisiaj jest środa 18 lipca 2018 r. Imieniny: Kamila, Karoliny, Roberta
Zakończony - Wakacyjna pielęgnacja - Weź udział w konkursie i wygraj 1 z 2 nagród: kosmetyki L'biotica: szampon, który zregeneruje Twoje włosy w letnie dni, maseczki pielęgnacyjne do twarzy oraz zbiór praktycznych dietetycznych porad w postaci książki Magdaleny Makarowskiej "Jak odchudzić swojego mężczyznę"! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 14 sierpnia 2015! 
Zakończony - Cera jak marzenie - Weź udział w naszym nowym konkursie i wygraj 1 z 4 zestawów nagród! Tym razem mamy dla Was skoncentrowany kosmetyczny duet do pielęgnacji twarzy, czyli liftingujący oraz wypełniający zmarszczki koncentrat Dermo Expert marki Floslek Pharma! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 21 sierpnia 2015! 
Zakończony - Dzikie piękno - Zapraszamy do udziału w konkursie, w kórym nagrodą jest zestaw kosmetyków marki PUPA oraz książka niespodzianka, która porwie Cię do niesamowitej "Zatoki tajemnic"...  Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 9 września 2015! 
Zakończony - Muśnięcie lata - Przedłuż sobie letnie przyjemności! Weź udział w naszym konkursie i wygraj kosmetyki marki Eveline Cosmetics, z którym poczujesz się jakby jeszcze otulało Cię wakacyjne słońce! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 27 września 2015!
Zakończony - Intymnie - Wygraj 1 z 3 delikatnych żeli do higieny intymnej Dermapharm TM Eveline Cosmetics. Zapewnij sobie totalną ochronę na jesień.  Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 20 października 2015!
Czy planujesz zmianę fryzury w związku z nadchodzącymi Świętami?





|
Która z gwiazd wyglądała bardziej kusząco na 2015 BRITISH FASHION AWARDS? 

Materiały prasowe E! Intertainment Television








|
Podoba Ci się stylizacja Mirandy Kerr?


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
Rihanna na okładce FANIT FAIR wygląda...


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
W której stylizacji Miranda Kerr podoba Ci się bardziej?

Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
NICK JONAS - ciacho?


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|

WWW.KOBIETA.BYC.PL  

PORTAL O KOBIETACH I DLA KOBIET, O ZDROWIU, URODZIE, PSYCHOLOGII, METAMORFOZIE, POKAZUJĄCY JAK DOBRZE BYĆ SOBĄ I JAK ŁATWO BYĆ PIĘKNĄ...

 


Olej w Twojej kuchni

Olej w Twojej kuchni

Oleje roślinne

Starożytni Grecy nie utożsamiali diety tylko i wyłącznie ze zrzucaniem zbędnych kilogramów. Była ona dla nich synonimem zrównoważonego stylu życia, który służył szeroko pojętemu dobru organizmu. Spalanie 1 g tłuszczu dostarcza organizmowi 9 kcal . Mimo, że wszystkie tłuszcze stanowią wysokoenergetyczne substraty pokarmowe nie należy dążyć do całkowitego wyeliminowania ich z diety. Są one bowiem głównymi składnikami błon komórkowych i wielu hormonów, warunkują utrzymanie stałej temperatury ciała i stanowią środowisko niezbędne dla przemian witamin A, D, E i K.
Główny składnik tłuszczów to kwasy tłuszczowe. Te, które nie zawierają w cząsteczce podwójnych wiązań nazywa się nasyconymi. To one w głównej mierze odpowiedzialne są wzrost produkcji cząsteczek ‘złej’ frakcji cholesterolu LDL. Warto więc w codziennej diecie ograniczyć ich spożycie na rzecz tłuszczów nienasyconych.

Masło, śmietanę, tłuste mięso i wędliny, smalec, twarogi, sery żółte, hamburgery czy wyroby cukiernicze, czyli tłuszcze pochodzenia zwierzęcego trzeba starać się zastępować tymi roślinnymi, a więc na przykład olejami, orzechami, rybami czy niektórymi warzywami i nasionami. Ryby będą nie tylko zdrowsze, ale i smaczniejsze, gdy przed smażeniem obtoczy się je w posiekanych nasionach dyni, słonecznika, sezamu czy orzechach zamiast w wysokokalorycznej i ciężkostrawnej panierce z jajka i tartej bułki.

W prawidłowej diecie tłuszcze nasycone powinny pokrywać nie więcej niż 7 % dobowego zapotrzebowania energetycznego.
Tłuszcze roślinne to w głównej mierze prozdrowotne nienasycone kwasy tłuszczowe, które nie przyczyniają się do wzrostu stężenia ‘złego’ cholesterolu, redukują ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, depresji, nowotworów i choroby Alzheimera. To, że mają działanie prozdrowotne działanie nie oznacza jednak, że można się nimi raczyć do woli. Tłuszcze jednonienasycone winny zaspokajać 10 – 15 % dobowego zapotrzebowania energetycznego, zaś Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe 3 – 4 %, co oznacza spożycie około 7 – 10 g na dobę. Badania naukowe dowiodły, że osoby, które w późnym okresie życia płodowego i we wczesnym niemowlęctwie cierpiały na niedobór DHA, jednego z kwasów typu omega -3, który jest budulcem m. in. tkanki nerwowej, a szczególnie kory mózgowej mają niższą inteligencję i są bardziej narażone na ryzyko dysleksji, depresji, otyłości i wad wzroku. Warto więc, by przyszłe mamy wzbogaciły swą dietę o ‘pożywienie dla mózgu’, czyli kwasy typu omega – 3, a więc tłoczone na zimno oleje z rzepaku, lnu, dyni, orzechów, sezam, skorupiaki, tłuste ryby typu łosoś atlantycki, sardela, dorsza, halibut czy śledzie. W codziennej diecie stosunek kwasów omega-6 do omega-3 powinien wynosić jak 4 : 5. Jako, że konkurują one o ograniczone ilości tych samych enzymów, gdy wraz ze wzrostem spożycia tych pierwszych w organizmie spada produkcja tych drugich. Zbyt wysoka podaż NNKT i spożywanie ich w nieprawidłowych proporcjach ma więc negatywne skutki m. in. w postaci nasilenia się tworzenia wolnych rodników. Dotyczy to szczególnie NNKT o wyższej aktywności biologicznej, czyli tych z grupy omega – 6, czyli występujących m.in. w oleju słonecznikowym, sojowym, oleju z wiesiołka, ogórecznika, pestek winogron, arachidów, kokosów, migdałach, sezamie i awokado. Stąd przy zwiększonym spożyciu produktów bogatych w kwasy omega – 6 należy zwiększać dawkę naturalnych antyoksydantów, np. witaminy E.
Jedno – i wielonienasycone kwasy tłuszczowe zjadane w ilości do około 60 g na dobę nie tuczą, a nawet, co dla wielu może być zaskoczeniem, pomagają w odchudzaniu. Nienasycone kwasy tłuszczowe dają bowiem uczucie sytości, przyspieszają spalanie zapasów tłuszczu i zapobiegają ich odkładaniu. Tak więc, by długo i zdrowo żyć nie wystarczy ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych na rzecz tych pochodzenia roślinnego. Trzeba się jeszcze zastanowić jak zoptymalizować ich całkowite dobowe spożycie. Dobrym rozwiązaniem jest unikanie smażenia w głębokim oleju, dozowanie oliwy do sałatek czy oleju do smażenia poprzez przelanie ich do pojemniczków z naturalnymi atomizerami oraz przyrządzanie potraw w optymalnej dla danego oleju temperaturze. W żadnym wypadku nie należy przekraczać temperatury dymienia tj. temperatury, w której nienasycone kwasy tłuszczowe ulegają procesowi utlenienia i tracą swe cenne prozdrowotne właściwości.

Nie wszystko, co tłuste powinno się nam negatywnie kojarzyć. Tłuszcz tłuszczowi nierówny o czym łatwo przekonać się czytając poniżej zamieszczone charakterystyki roślinnych olejów spożywczych.

 

czytaj dalej


2009-06-08
Autor: Maya Kowalczyk; fot. Biuro Kwiatowe Holandia


Ten artykuł nie był jeszcze komentowany.


Drukuj
Poleć ten artykuł znajomemu

Dodaj komentarz do tego artykułu
token
Przepisz kod z obrazka:
Podpis:
Aby skorzystać z opcji powiadomień zarejestruj się lub skorzystaj z panelu logowania znajdującego się w topie strony.
powiadom o publikacji na tym forum
powiadom o odpowiedziach na mój komentarz


Zobacz także